Dovolená u moře Dovolená u moře
Aktivní dovolená Aktivní dovolená
Zážitky Zážitky
Poznávání Poznávání
Napište nám

V případě, že potřebujete více informací o některém z nabízených zájezdů nebo máte zájem o destinaci, kterou jste v naší nabídce nenašli, zanechte nám na sebe kontakt a my se Vám ozveme!

Jméno a příjmení
Váš Telefon
Váš E-mail
Chci informace o

Tipy pro bezpečné letní cestování

Tipy pro bezpečné letní cestování

Euroformulář záznamu o dopravní nehodě ke stažení ZDE (PDF, 39 kB)

 

Tipy pro bezpečné letní cestování

Mnoho řidičů se stále vydává na cesty nepřipravených. Každý rok se tisíce motoristů z celé Evropy vydávají na dlouhé, často vyčerpávající cesty bez adekvátní přípravy vozu a dostatečného odpočinku. Průzkum však ukazuje, že špatně udržované vozidlo a únava řidiče jsou dvě zásadní příčiny nehod v letním období. Dobře udržovaný, správně připravený vůz zaručuje hladký start.

K JEDNÉ ZE TŘÍ PORUCH DOCHÁZÍ PŘI ODJEZDU

Mnoho lidí zamíří na dovolenou rovnou z práce. Ve spěchu před odjezdem pak často zanedbají kontrolu a přípravu vozu, která by měla cestě předcházet. Není ničím překvapujícím, že právě to se odráží v problémech hlášených během cesty. Průzkum ukázal, že ke 32 % poruch a technických závad dochází právě na cestě do prázdninové destinace.

„Bezpečná a klidná cesta začíná kontrolou všech vozů – automobilu, karavanu či přívěsu – a jejich údržbou před odjezdem,“ říká Pierre Poncelet, ředitel testovacího oddělení společnosti Goodyear, který každý den zodpovídá za více než 40 000 bezpečně ujetých kilometrů. „Nikdo z nás si nepřeje, aby nám dovolenou zkazila porucha během cesty. Mnoha problémům však lze předejít už pravidelnou údržbou. Zvláštní kontrola před odjezdem nám může ušetřit spoustu starostí a pomoci dostat se do cílové destinace hladce a bezpečně.“

SPRÁVNÝ PŘÍSTUP K ŘÍZENÍ

Cestování v létě, ať už se jedná o 500 kilometrů dlouhý výlet nebo výpravu delší než 1 000 km, s sebou vždy přináší řadu specifických obtíží. Silný provoz, dlouhé vzdálenosti a kombinace řízení během dne a noci může pro schopnosti řidiče představovat náročnou zkoušku.

PODCENĚNÍ ÚNAVY JAKO HLAVNÍ PŘÍČINA NEHOD

Průzkum ukázal, že mnoho řidičů stále podceňuje účinky únavy, ospalosti a poklesu ostražitosti na svoje schopnosti při řízení vozu. Tvrdá fakta: kupříkladu ve Francii je jedna ze tří smrtelných nehod způsobena právě únavou a ospalostí.

„Vyjet v létě na dovolenou je něco jiného než řízení do práce a domů a vyřizování každodenních povinností. Vydat se motorovým vozidlem na dlouhou cestu vedoucí přes několik zemí přináší zvláštní rizika, která musíme brát v potaz,“ uvádí Poncelet. „Neznámé silnice, dlouhé hodiny strávené za volantem a řízení ve dne i v noci v kombinaci s rodinou, která netrpělivě očekává příjezd do cílové destinace, nepředstavují zcela standardní podmínky.“

ŘÍZENÍ V NOCI SI VYBÍRÁ SVOU DAŇ

Mnoho řidičů dává přednost jízdě v noci, protože se tak vyhnou silnému provozu a horku během dne. Řízení v nočních hodinách si však na těle vybírá svou daň, a to je bohužel příliš často podceňováno.

Asi 40 % nehod se odehraje v noci. To není ničím překvapujícím vzhledem k tomu, že řízení v nočních hodinách snižuje schopnosti řidiče. Důsledkem je přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, neschopnost udržovat stálou rychlost a vyšší počet korekcí směru při řízení. „Pokud se rozhodnete pro jízdu v noci, ujistěte se, že je vaše auto dobře připravené. Čistá přední i zadní světla, blinkry a okénka jsou pro bezpečné cestování za tmy zásadní. Ověřte si, že přední světla míří tak, aby dobře osvětlovala vozovku a neoslepovala ostatní řidiče. Snižte rychlost a udržujte větší rozestupy. Pamatujte na to, že za tmy je obtížnější odhadnout rychlost a vzdálenost vozidla,“ radí Poncelet.

PLÁNOVÁNÍ PRO BEZPEČNOU CESTU

Naplánovat si cestu předem, včetně odpočinku a zastávek, pomáhá rozložit trasu na realistické a dobře zvládnutelné úseky, kterými se dostanete do cíle bezpečně a v klidu.

„Rozplánování zastávek na odpočívadlech po celé délce trasy ještě před odjezdem pomáhá řidičům dodržet rozumnou délku jednotlivých úseků cesty. Faktem je, že řidiči, kteří si nenaplánují své zastávky předem, se pak často nutí k ujetí ještě několika kilometrů navíc, a to je právě okamžik, kdy se začnou rizika zvyšovat. Únava snižuje koordinaci a schopnost vykonávat více činností naráz, což jsou při řízení zcela zásadní věci,“ říká Poncelet.

NĚKOLIK DOPORUČENÍ:

Vydávejte se na cestu dobře odpočatí! 
Před odjezdem si dopřejte dostatek kvalitního spánku. 
Respektujte svůj biorytmus. 
Vyrazte v době, kdy jste obvykle aktivní a vaše tělo je svěží. Nepijte před odjezdem alkohol. 
Neužívejte žádné léky, které by mohly přivodit ospalost. 
Při odjezdu se vyhněte dopravní špičce. 
Pravidelně zastavujte. Odpočiňte si hned, jakmile pocítíte známky únavy. Jděte se na chvilku projít. 
Snažte se zamezit vysokým teplotám uvnitř vozu. Výzkum ukázal, že vysoká teplota má stejný vliv jako 0,5 promile alkoholu v krvi. 
Uložení věcí do vozidla: bezpečnost na prvním místě!

Ať vyrážíte na krátký výlet k moři, jedete pouze z letiště do hotelu nebo se chystáte na svoji každoroční motoristickou dovolenou, je správné sbalení věcí do auta nejdůležitější zásadou vaší bezpečnosti na vozovce. Vydat se na cestu s celou rodinou a množstvím zavazadel znamená určitá rizika, nejen pro ty ve vozidle, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.

BEZPEČNOST NA PRVNÍM MÍSTĚ!

Bezpečnost cestujících a pohodlí jsou na prvním místě. Neriskujte převážení nepřipoutaných pasažérů kvůli velkým a nevhodně umístěným zavazadlům, která překážejí připoutání. Nainstalujte dětské sedačky jako první před ukládáním zavazadel, neboť v případě plně naloženého vozidla je jejich připevnění velmi obtížné.

„POSLEDNÍ DOVNITŘ, PRVNÍ VEN”

Toto rčení poskytuje užitečnou radu, jak balit, abychom měli všechny věci, které můžeme během cesty potřebovat, při ruce. Mějte na paměti nezbytnosti. Vezměte si s sebou dostatek jídla, pití, plen, léků i zábavy pro svoje děti a dalších důležitých věcí, které vám vydrží až do cílové destinace.

Ujistěte se, že je vše bezpečné. Několik prostých pravidel, která vám mohou pomoci:

Udržujte oblast kolem řidičových končetin bez jakýchkoli věcí. Volně položené předměty povalující se kolem působí rušivě a jsou potenciálně nebezpečné, pokud by se zachytily pod nohama řidiče nebo pod pedály – obzvláště v případě náhlého brzdění. Vždy dávejte velká, těžší zavazadla na spodek zavazadlového prostoru, aby střed gravitace zůstal pokud možno nejníže. Umístění těžkých zavazadel co nejvíce vepředu a pak těsně u zadní strany zavazadlového prostoru zajišťuje lepší rozložení hmotnosti. Vyhněte se používání vnitřku vozidla určeného pro cestující ke skladování svých zavazadel. Věci mohou být náhle vymrštěny vpřed a zranit přitom cestující.

UJISTĚTE SE, ŽE VIDÍTE

Vlastníte-li kombi či dodávkové vozidlo, vyvarujte se ukládání zavazadel nad úroveň zadních sedadel. Nejenže to výrazně překáží vašemu výhledu, ale také to zvyšuje možnost, že v případě nouzového brzdění budou zavazadla vymrštěna směrem vpřed. Pokud je zcela zaplněný zavazadlový prostor nedostatečný, přemýšlejte o použití střešního nosiče nebo přívěsného vozíku. Jestliže musíte využít plnou výšku zavazadlového prostoru svého kombi, použijte ochrannou síť či jinou vestavěnou ochranu, abyste zabránili volnému pohybu zavazadel.

BEZPEČNÉ UKLÁDÁNÍ VĚCÍ NA STŘECHU

Ukládání věcí na střechu vyžaduje několik dalších ohledů: extra výška, extra hmotnost a extra odolnost. Střešní náklad zvyšuje tlak na vozidlo. Proud vzduchu se pokusí zvednout předek nákladu. Pokud nouzově zabrzdíte, bude mít náklad tendenci sklouznout dopředu. V ideálním případě by všechna zavazadla na střeše měla být uskladněna pouze v bezpečně připevněném střešním boxu – při respektování hmotnostních omezení vozidla.

CESTOVÁNÍ SE ZVÍŘATY

Zvířata by se nikdy neměla pohybovat volně po jedoucím autě. Nejenže by se mohla v případě neočekávaného manévru nebo náhlého brzdění zranit, ale k úrazu by mohli přijít i ostatní cestující. Proto zvířata vždy převážejte v dobře větratelných přepravních klecích.

PŘIZPŮSOBTE SVŮJ JÍZDNÍ STYL!

V neposlední řadě nezapomínejte, že jízda s plně naloženým vozidlem ovlivňuje jeho ovladatelnost a trvá určitou dobu, než si na to zvyknete. Navíc cestování s celou rodinou a množstvím zavazadel znamená více rušivých vlivů, menší viditelnost a zcela naložené vozidlo, které bude vyžadovat delší brzdnou dráhu.

CESTOVÁNÍ S DĚTMI

Dovézt bezpečně celou rodinu do vaší prázdninové destinace má nejvyšší prioritu. Ujištění, že všichni cestující mají stále zapnuté bezpečnostní pásy, a zkontrolování, že děti jsou bezpečně připoutány ve vhodných dětských autosedačkách, zajistí, že začátek vaší dovolené proběhne v klidu a bez problémů.

Bezpečí a pohodlí během často dlouhých letních cest je nade vše. Stálé používání správně padnoucího zádržného systému vhodného pro velikost vašeho dítěte je povinné a významně snižuje riziko jeho zranění při nehodě. Evropská směrnice proto nařizuje, že děti menší než 1,50 metru musejí být přepravovány ve schválených, věku přiměřených dětských sedačkách:

Děti vážící méně než 13 kg – autosedačky pro batolata 
Děti vážící mezi 9 a 18 kg – dětské autosedačky 
Děti vážící od 15 kg – podsedáky/sedáky 
Snažte se, aby vaše dítě pochopilo důležitosti bezpečného připoutání při každé jízdě. Co možná nejpozději byste měli svoje děti naučit, jak uvolnit bezpečnostní pásy, neboť si nikdy nemůžete být jistí, že se neodpoutají v průběhu jízdy.

PLÁNUJTE ČASTÉ ZASTÁVKY

Když plánujete delší cesty s dětmi, zvolte si raději ty části dne, kdy je chladněji, a během hodin, kdy je velké horko, zařaďte dlouhou pauzu. Dělejte zastávky každé dvě hodiny, aby se všichni cestující mohli několik minut volně pohybovat.

NEPODCEŇUJTE HORKO

Pokud ještě nemáte na okýnkách svého vozidla sluneční clony, je léto nejvhodnější dobou pro jejich nákup. Jestliže mají vaši děti strávit ve vozidle příjemný čas, musí se cítit pohodlně. A také je určitě chcete chránit před sluncem. Kontrolujte, zda v průběhu cesty každý dostatečně pije. Nikdy nenechávejte svoje dítě samotné ve vozidle, dokonce ani na pár minut. Během typického letního dne mohou teploty uvnitř zaparkovaného vozidla vystoupat o 30 až 40 stupňů výš, než jsou venkovní teploty – čímž je snadno dosaženo 60 nebo více stupňů. Nezapomeňte při parkování v horkých dnech zakrýt dětskou sedačku, zabráníte tím spálení dítěte o horké kovové součástky po návratu. Nezapomínejte na to, že by děti měly mít na dlouhé cesty vhodné oblečení, které je pohodlné a podporuje proudění vzduchu.

VŽDY SE SOUSTŘEĎTE NA VOZOVKU

Ať děti dělají na zadním sedadle cokoli, první prioritou pro řidiče je být vždy plně koncentrován na vozovku. Řidič by nikdy neměl odvrátit oči z vozovky. Otáčení se nebo pozorování dětí ve zpětném zrcátku odvádí pozornost od silničního provozu a zvyšuje riziko nehody. Při rychlosti 100 km/h vozidlo ujede asi 30 m za sekundu. Otočení se na děti vás může stát tři sekundy, během nichž ujedete téměř 100 metrů naslepo. Ne všechny zastávky mohou být plánované. Jestliže dítě potřebuje speciální pozornost, je nejlepší přidat další zastávku namísto riskování bezpečnosti celé rodiny tím, že se při řízení pokoušíte dohlížet na dítě na zadním sedadle. Udržujte děti v bezpečí – i mimo vozidlo

PŘED ODJEZDEM NA LETNÍ DOVOLENOU ZKONTROLUJTE NAHUŠTĚNÍ SVÝCH PNEUMATIK

Průzkum ukazuje: Jedna z šesti nehod v době letních dovolených je způsobena nesprávným nahuštěním pneumatik

Porucha bývá stresujícím a zneklidňujícím zážitkem a může se stát komukoli z nás. Výzkum1 odhalil, že až 85 procent evropských motoristů má při defektu pneumatiky větší starosti, pokud je ve vozidle malé dítě. Před odjezdem na letní dovolenou zkontrolujte nahuštění svých pneumatik

Nespočet rodin v celé Evropě vyráží autem na letní dovolenou, většina tak ovšem učiní, aniž by zkontrolovala stav pneumatik. Vzhledem k výsledkům průzkumu, který ukázal, že nesprávně nahuštěné pneumatiky jsou během července a srpna příčinou jedné z šesti nehod, se jedná o velmi znepokojující skutečnost.

SPRÁVNÉ NAHUŠTĚNÍ PRO LEPŠÍ JÍZDNÍ STABILITU

Správné nahuštění pneumatik je nezbytné pro zachování ovladatelnosti vozu, zejména v zatáčkách. Mnoho problémů začíná postupnou, nepovšimnutou ztrátou tlaku. „Když je pneumatika podhuštěná, váha auta není rozložena rovnoměrně po celé šířce pneumatiky. Je soustředěna na vnější část běhounu, což zvyšuje zátěž bočnic pneumatiky – takzvaných ramen. Při jízdě se tak bočnice zahřívají víc, než je žádoucí, a dojde ke snížení jak výkonu, tak bezpečnosti.

Podhuštění znamená méně rovnoměrné rozložení tlaku na povrchu vozovky. Také dojde ke zmenšení oblasti pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. To způsobí ztrátu přilnavosti a zejména při velkém nákladu může zavinit i výraznou změnu jízdních vlastností vozu. Prodlouží se brzdná dráha a při zatáčení se sníží přesnost, což může vyústit v nekontrolovatelné chování vozu. Naše pneumatiky jsou vysoce kvalitní, vybavené sofistikovanými technologiemi. Aby mohl být přínos těchto technologií plně využit, musí být pneumatiky správně nahuštěné,“ uvádí Poncelet.

NEKOPEJTE DO SVÝCH PNEUMATIK – ZKONTROLUJTE JE POŘÁDNĚ

Pneumatiky mohou během tří měsíců ztratit až 0,2 baru tlaku vzduchu pouze v důsledku každodenního užívání. „Příliš mnoho řidičů dělá chybu, když se domnívá, že pouhým pohledem nebo kopnutím do pneumatiky zkontrolují nahuštění. Pohledem rozhodně neodhalíte pokles tlaku o 0,2 baru. Studie provedené Evropskou unií ukázaly, že více než 64 % všech aut má podhuštěné pneumatiky. Většina řidičů zkrátka nekontroluje tlak pneumatik dostatečně často, a výrazně tím riskuje bezpečnost vozidla.“

NA DOBRÉM STAVU ZÁLEŽÍ

Kromě kontroly nahuštění by se řidiči také měli ujistit, že se nevydávají na cestu s pneumatikami ve špatném stavu. „Zkontrolujte opotřebení dezénu pneumatik před odjezdem. Je dostatečně hluboký? To je klíčové zejména pro ovladatelnost automobilu na mokrých vozovkách. Je dezén opotřebován rovnoměrně? Také zkontrolujte, zda nejsou bočnice pneumatik nějak poškozené,“ dodává Poncelet.

TĚŽKÝ NÁKLAD

Vyrazit na dovolenou zpravidla znamená odjezd celé rodiny a do auta je naložena spousta zavazadel. Nejen, že těžký náklad zhoršuje ovladatelnost vozu, velká zátěž nebo tahání přívěsu či karavanu představuje další zátěž auta i pneumatik. Pokud je automobil plně naložen cestujícími a zavazadly, tlak pneumatik je třeba zvýšit podle instrukcí v manuálu auta.

NEPODCEŇUJTE HORKO

Letní vedra zvyšují tlak vzduchu v pneumatikách. Tlak by se měl měřit, když jsou pneumatiky „studené“, jelikož se při stoupající teplotě zvyšuje. Pokud vůz není vybaven moderními pneumatikami RunOnFlat, je nutné zkontrolovat i rezervu.

Podhuštěné pneumatiky stojí také peníze

Podhuštěné či příliš nahuštěné pneumatiky nevyužívají celý povrch dezénu rovnoměrně. Podhuštění vede k většímu opotřebení vnějších oblastí dezénu pneumatiky, zatímco přehuštění zvyšuje opotřebení vnitřní plochy. Obojí má vliv na kilometrový proběh pneumatiky: dezén se opotřebovává rychleji a nerovnoměrně. Podhuštěné pneumatiky také potřebují víc energie pro hladký chod. To má za následek zvýšení spotřeby paliva a snížení počtu kilometrů ujetých na každý litr paliva.

Zdroj: CzeCot